LA SERRA DE MALFORAT

Components de la sortida:   Miquel Colomer, Toni Bach, Joan Cortadellas i Josep Rius

Sortida de quatre  hores  i  mitja i un recorregut d’uns 10 kms.

Matí de març. Tramuntana a l’Empordà i dia radiant a la Garrotxa. Temps fantàstic per caminar per la Serra de Malforat, serra que separa les conegudes Vall de Bianya i Vall del Bac.

En un primer moment havíem pensat anar de Capsacosta fins a Sant Joan les Fonts, però, quan hem fet números, ens hem adonat que el més prudent era dividir la travessa en dues etapes de més de 10Km cadascuna, i així ho hem fet.

Sortim  del Capsacosta  a dos quarts de 8. Temps enrere no passava un mes que no travesséssim aquest coll tot anant a la comarca veïna del Ripollès, d’excursió, a mercat a Camprodon, a fer turisme. Ara, des que es van construir els túnels de Collabós, podem estar  anys sense dirigir-nos-hi,  i només el traspassem per fer alguna excursió escadussera per la zona o per anar a caçar bolets. Per a res més!

Avui el camí promet ser molt platxeriós. Comença en lleugera pujada tot seguint el caire de la serra i immediatament iniciem una curta baixada. I així tot el matí, primer per  velles pinoses i tot seguit adés per la banda del bac, acompanyats de la bellesa d’alguna fageda escadussera, ara per la banda del solell,  envoltats de rudes  alzinars sense gairebé sotabosc. Com que encara no hi ha la brotada primaveral, la vista sobre el Montpetit, el Montmajor, el Talló, el Puig Ou i la Vall del Bac, per una banda, i la Serra Transversal, la cassola d’Olot i la Vall de Bianya, per l’altra, és extraordinària. La freda tramuntana que va entrant amb força ha deixat una atmosfera excepcionalment  neta i nítida. En un punt fins i tot encetem una discussió sobre on cau sant Feliu del Bac. El GPS assenyala en un punt i jo m’entossudeixo a situar-lo més a migdia.  Una esclarissada del bosc ens el deixa veure i dona la raó a la màquina. La tecnologia gairebé sempre guanya, però és molt més avorrida. La imperfecció humana també té la seva emoció  i ajuda a aprendre dels errors i a ser humil. I qui no es conforma és perquè no vol.

Abans de les 10 arribem  al Coll de la Barcadura, just a sobre de LLongarriu. Fem una breu aturada per hidratar-nos i menjar una mica a tocar d’una placa, bonica i original que, amb aquests dos versos de Miquel Martí Pol “No hi ha present,/ tots els camins són records”, dedicada a en Joan de l’Aulina, els seus amics de la Vall de Bianya li fan una recordança amable i agraïda. De ben segur que se l’estimaven molt.

Quan treballàvem i fèiem les curtes excursions de tarda, en  aquest punt deixàvem la serra i, baixant pel Bertran, retornàvem al cotxe, a la Vall de Bianya. Avui anem grassos de temps i prosseguim fins al Coll de Passa-serres per corriols poc fressats i de mal seguir. No deixem el caire fins que, finalment,  arribem a la pista que puja dels  Joncars, a la Vall de Bianya, i mena al Collet de Colldecarrera, a quatre passos de la casa del mateix nom i de  l’Hostal de la Vall del Bac.

En tot el matí no hem trobat ningú, fins ara que ens apareix un home que ha pujat des de la Canya per Castellar de la Muntanya i per Colldecarrera . Porta un grapat d’espàrrecs i ens explica que corre força per aquests encontorns, gairebé sempre sol, tot i que porta un desfibril·lador. Té ganes  de xerrar però des de bon matí que no ha menjat res i ens n’acomiadem de seguida, després de demanar-nos si baixarem pel Camí de les Motos. No sabem què respondre perquè és la primera vegada que el sentim anomenar així.

Continuem i en poca estona ens adonem que sí, que baixem pel Camí de les Motos. Les marques dels pneumàtics i l’eixarrancament del camí no deixen lloc a dubtes. No calen comentaris. A un quart d’una arribem el cotxe, que hem deixat a la Canova, prop de Sant Martí de Capsec.

La setmana vinent, si no surt cap imprevist,  anirem de Sant Martí a Sant Joan les Fonts i pujarem per  la pista del Joncars, un pèl més llarga que el Camí de les Motos, però molt més plàcida per caminar i, pel que fa al temps, segurament que serà  tral·lí-tral·lara. Ja us ho explicarem.

Mapa de la ruta:

Perfil de la sortida:

Dades de la ruta:

Track de la ruta

Aquesta entrada ha esta publicada en Garrotxa. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.