SANT JOAN DE BOSSOLS

Caminants:  Toni Bach, Maria Mosquera, Francesc Espuña ,  Miquel Colomer i  Enric Plantalech

Sortida d’unes dues  hores   i un recorregut d’uns 5,6 kms.

Després d’una setmana amb dotzenes de whatsapps per organitzar la travessa des d’Olot al Casalot, per qüestions diverses decidim finalment anar amb cotxe fins a  la casa i fer-hi un petit camp de treball. Uns quants aprofitem per pujar una vegada més a la veïna església de sant Joan de Bossols, que des de la finestra de la cuina ens apareix sempre retallada i tothora present.

2016-04-02 09.06.50rDeixem un cotxe al trencant de Lliurona amb la carretera que puja d’ Albanyà a can Nou, i amb un altre en Xevi ens porta a uns quatre quilòmetres i mig més avall, ja passat Sant Martí de Corsavell, en un revolt pronunciat que té clavades unes banderoles amb l’indicador de Sant Joan.

Seguim una pista fins a arribar en un trencant ben fitat i amb un rústec rètol de fusta que ens indica el camí de pujada, ben fressat i marcat amb els abundants rectangles grocs d’Itinerànnia. Ens pocs minuts ens envaeix una boira espessa, pixanera, que ruixa i dilueix el paisatge. La pujada per la Serra de Bossols, sempre en direcció a ponent, és constant i amb moltes llaçades.

En menys d’una hora apareixen de cop les parets de la casa dels ermitans i de l’església de Sant Joan. Són dos edificis adjunts, situats sobre un penyal, amb una petita cinglera per la cara nord.

2016-04-02 09.07.10r2016-04-02 09.07.06r

Sant Joan de Bossols té algunes curiositats que  caldria remarcar: malgrat que es té constància de la construcció de l’edifici a inicis del segle XV, moment esplendorós de l’art gòtic, ens presenta molts elements que 2016-04-02 09.09.34rens recorden clarament el romànic. Per altra banda cal dir que, en un primer moment, l’església fou dedicada a Santa Maria  i tenia en el seu interior una imatge gòtica de la mare de Déu de la Paloma, que fou portada finalment a Lliurona. La devoció a sant Joan dels habitants de la zona transformà el santuari en ermita, i es té constància que  hi romangueren ermitans fins als inicis de la segona dècada del segle XX. Avui l’església és sòlida, neta i endreçada, amb una porta nova que la protegeix de les bèsties del bosc, però amb una obertura senzilla que  en permet la visita i l’aixopluc en cas de necessitat.

2016-04-02 10.10.26rAmb el sol que lluita per vèncer una boira que comença a esfilegassar-se, ens acostem a la base del puig Escaleró. El deixem just per sobre nostre i comencem la baixada en direcció a can Galan, refugi del Centre Excursionista Empordanès, al poble de Bassegoda. Un petit grup de nois i noies ens en demanen informació. Hi són a cinc minuts.

2016-04-02 09.47.04r

2016-04-02 09.46.44rNosaltres anem en direcció contrària, cap a llevant. Passem per can Nou, on un gos lligat ens borda fins que ens perd de vista. Finalment, aquí mateix agafem una pista molt ben conservada, que ja no deixarem fins al cotxe.

Quan arribem al Casalot la feina ja és feta i els companys ens hi esperen per compartir l’esmorzar un dissabte més.

Mapa de la ruta:

mapa sant joan

Perfil de la sortida:

perfil sant joan

Track de la ruta

Aquesta entrada ha esta publicada en Colla del dissabte, Garrotxa. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.